آزادراه تهران شمال

آزادراه تهران شمال

زمان تقریبی مطالعه: 14 دقیقه

آزادراه تهران–شمال یا آزادراه تهران–چالوس[۲] آزادراهی در حال تکمیل و بهره‌برداری است که تهران را از بزرگراه همت به شهر چالوس و نوشهر، استان مازندران متصل می‌کند. این بزرگراه شامل چهار منطقه است که فقط منطقه ۳ آن (از خروجی تونل البرز واقع در پل زنگوله شروع و تا سه راهی دشت نظیر در شمال شهرستان مرزن آباد) در حال مناقصه می‌باشد و مابقی مناطق در حال بهره‌برداری است. زمان بهره‌برداری مناطق:

  • منطقه چهار: فروردین ۱۳۹۲
  • منطقه یک: اسفند ۱۳۹۸
  • منطقه دو: تیر ۱۴۰۲ (جنوب به شمال)
  • منطقه سه: نامعلوم

مشخصات و پیش‌زمینه

پروژهٔ آزادراه تهران-شمال برای انجام پیوندی سریع و ارزان میان منطقهٔ شمالی و مرکزی ایران و آسانی ارتباط با کشورهای همسایهٔ شمالی ایران، برای اجرا پیشنهاد شد.احداث این آزادراه از سال ۱۳۷۵ آغار شد. این آزادراه، بخشی از «آزادراه سراسری شمال-جنوب» خواهد بود که کوتاه‌ترین راه ارتباطیِ دریای خزر (بندر نوشهر) با خلیج فارس بوده و در ترانزیت منطقه نقش بزرگی خواهد داشت.[۳]

مسیر

مسیر آزادراه از تقاطع غیر همسطح با بزرگراه شهید همت و بزرگراه آیت‌الله مهدوی کنی شروع و در امتداد دره کن، پس از گذشتن از حاشیه روستای سولقان به تدریج از منطقه کوهستانی توچال عبور کرده سپس توسط تونل بلند تالون به طول ۴۸۵۰ متر این رشته کوه را قطع نموده و در دامنه‌های شمالی آن در منطقه دو آب شهرستانک قرار می‌گیرد. از آن پس مسیر به موازات جاده قدیم کرج – چالوس امتداد می‌یابد و در دره سرهنگ وارد تونل البرز به طول ۶۴۰۰ متر شده و در پل زنگوله خارج می‌شود سپس با عبور از ارتفاعات البرز به موازات جاده قدیم کرج – چالوس تا شهر چالوس ادامه یافته و در نهایت با یک تقاطع غیر همسطح به کمربندی چالوس وصل می‌شود.

قطعه‌های آزادراه

آزادراه تهران-شمال
قطعه چهار آزادراه تهران-شمال

قطعهٔ یک آزادراه تهران-شمال

این منطقه از تقاطع بزرگراه آیت‌الله مهدوی کنی و بزرگراه شهید همت شروع و با عبور از مناطق کن، سولقان، امامزاده عقیل، تونل تالون و دره لانیز به سه‌راهی شهرستانک می‌رسد، این قسمت که طول آن تقریباً ۳۲ کیلومتر است، موجب می‌شود قسمتی از راه فعلی که از طریق کرج می‌گذرد حذف شده و مسیر حدود ۶۰ کیلومتر کوتاه‌تر شود و صرفه‌جویی قابل‌توجهی در مصرف سوخت، استهلاک و زمان مسافران را به دنبال دارد. مهم‌ترین قسمت این قطعه احداث تونل تالون ،طولانی ترین تونل خاورمیانه به طول ۴۸۵۰ متر[۴] بوده که حفاری آن توسط چینی‌ها (شرکت STA) صورت گرفت که بعداً به دلیل تاخیرهای مکرر در اجرای پروژه و اختلافات مالی، شرکت چینی از ادامه فعالیت منع و تنها قطعات مهم در دست این شرکت باقی ماند (احداث کامل تونل ۱۱، ادامه حفاری تونل‌های ۱۳، ۱۴، ۱۵ تکمیل عملیات لاینینگ تونل تالون و احداث پل شماره شش، ۳۲۰ متری) و ادامه عملیات به هفت شرکت ایرانی (پورنام، ارسا ساختمان، شرکت دی، ناودیس راه، شرکت آباد راهان پارس، اویول و ملی ساختمان) واگذار گردید. احداث این قطعه از سال ۱۳۷۵ آغاز شد و در ۶ اسفند ۱۳۹۸ به‌طور رسمی به بهره‌برداری رسید.[۵]

قطعهٔ دو آزادراه تهران-شمال

منطقه ۲ آزادراه تهران شمال که در تیر ۱۴۰۲ افتتاح شد. (تونل البرز که زیرمجموعه این منطقه است پیش تر افتتاح شده بود)

در ۲۷ خرداد ماه سال ۱۳۹۶ با حضور معاون اول رئیس‌جمهور در انتهای قطعه یک آزادراه تهران – شمال، عملیات اجرایی قطعه ۲ شروع شد.[۶] قطعه دوم این آزادراه حدفاصل دو آب شهرستانک–پل زنگوله به طول تقریبی ۲۲ کیلومتر است. تونل‌های بلند البرز هر یک به طول ۶ هزار و ۴۰۰ متر در این منطقه قرار دارد و با اجرای این قطعه طول مسیر جاده کنونی کرج – چالوس حدود پنج کیلومتر کوتاه‌تر می‌شود. عملیات عمرانی این قطعه (به غیر از تونل‌های البرز که مسیر رفت آن در ۷ مرداد ۱۴۰۰ به بهره‌برداری آزمایشی رسیدند) از سال ۱۳۹۶ آغاز شده و توسط چهار شرکت (بلند طبقه، مشارکت انصار، آباد راهان پارس و جنرال مکانیک) در حال اجرا می‌باشد و مسیر رفت این قطعه در روز ۱۵ تیر ۱۴۰۲ همزمان با عید غدیر خم با حضور سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور به بهره‌برداری رسید و مسیر برگشت نیز در حال ساخت می‌باشد که طبق پیش‌بینی‌ها تا بهار ۱۴۰۴ تکمیل خواهد شد.

قطعهٔ سه آزادراه تهران-شمال

این مسیر حدفاصل پل زنگوله – سه‌راهی دشت نظیر و مرزن آباد به طول تقریبی ۵۱ کیلومتر براساس مطالعات جدید است (طبق مطالعات قبلی طول این قطعه۴۷کیلومتر بوده‌است). مسیر دارای دو خط برگشت است و در قسمت‌های فراز، یک خط کندرو به مسیر اضافه می‌گردد. در حال حاضر این قطعه در حال راهیابی و تعیین مسیر توسط چند شرکت راهسازی می‌باشد تا مطالعات این مسیر به پایان برسد. در روز ۱۵ تیر ۱۴۰۲، با دستور رئیس‌جمهور عملیات اجرایی این قطعه آغاز شد.

قطعهٔ چهار آزادراه تهران-شمال

قطعهٔ چهار آزادراه تهران – شمال حدفاصل سه‌راهی دشت نظیر مرزن‌آباد – چالوس به طول حدود ۲۰ کیلومتر است. مسیر دارای دو خط رفت و دو خط برگشت است و در قسمت‌های فراز، یک خط کندرو به مسیر اضافه می‌گردد. اجرای این قطعه از سال ۱۳۷۵ آغاز شد و در اسفند سال ۱۳۹۱ به‌طور آزمایشی زیر بار ترافیک رفت و در ۲۱ فروردین ۱۳۹۲ توسط رئیس‌جمهور وقت به بهره‌برداری رسمی رسید.

ویژگی‌ها

  • طول آزادراه: ۱۲۵ کیلومتر
  • تکمیل کریدور شمال-جنوب و اتصال نزدیکترین بندر کشور تا پایتخت ، بندر نوشهر به مسیر آزادراهی
  • جمعاً ۱۸۰ رشته تونل در باند رفت و برگشت به طول تقریبی ۱۰۰ کیلومتر وجود دارد. (بلندترین آن‌ها تونل‌های تالون و البرز هستند)
  • تعداد پل‌های بزرگ این مسیر در باند رفت و برگشت جمعاً ۱۶دستگاه به طول تقریبی ۱۳ کیلومتر می‌باشد.
  • حداکثر شیب طولی مسیر: ۶٪
  • کاهش ۳۵ درصدی مصرف سوخت نسبت به جادهٔ موجود.
  • کوتاه شدن مسیر به میزان ۶۵ کیلومتر
  • کاهش زمان سفر از ۴ به ۱/۵ ساعت
  • افزایش ظرفیت عبور و حجم ترافیکی نسبت به جاده کنونی
  • کاهش استهلاک وسایل نقلیه

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید

این مطالب را از دست ندهید

خریدملک در نوشهر
قیمت و خرید ویلا شمال
سرمایه گذاری چیست ؟؟؟
گروه ملکی علی قمی
گفتگوها

دیدگاهتان را بنویسید